De mode-industrie is een traditionele en luxe-industrie. Luxe merken namen lange tijd een houding aan; ‘staat het je niet aan, dan is dit niet voor jou’. Niet zo lang geleden konden modehuizen zich dit veroorloven, maar de tijden zijn veranderd.
Tegenwoordig heeft de consument een andere verhouding met merken. Zo bepaalt de consument tegenwoordig het imago, maar ze verwacht ook meer op het gebied van duurzaamheid en gemak. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de technologie. Tegenwoordig worden fashion shows bekeken met Virtual Reality brillen en zijn er winkels die het mogelijk maken om virtueel accessoires te passen. In dit artikel bespreken we nog drie technologische ontwikkelingen die de mode-industrie verder zal veranderen.
Betere voorstellen zorgen voor minder retouren
Als je je kleding online koopt, dan ben je bekend met het gevoel dat je niet zeker weet of het artikel wel hetgeen is dat je zoekt, en dat je dan maar een aantal items in je winkelmand legt. Je kunt het immers toch gratis retourneren en vaak heb je drie maanden de tijd om een artikel terug te sturen. Dit klinkt als consumentengemak, maar in de praktijk is het juist heel erg frustrerend voor de consument, de verkoopmarge gaat er door naar beneden en het doet ook niet veel goeds voor het milieu.
Er zijn modeketens die een bepaalde technologie inzetten die ervoor zorgt dat je als klant duidelijker voor ogen hebt wat je precies zoekt. Vragen als ‘zijn je heupen smaller dan je schouders?’, of op een kleurschaal aangeven wat voor tint je huidskleur heeft, zorgen ervoor dat je een selectie te zien krijgt die perfect bij jou past (in plaats van duizenden items van een blauw shirt).
De inzet van influencers
Op Social Media kan iedereen iets over een merk zeggen. Een consument wordt op deze manier een influencer. Influencers hebben in deze tijd meer invloed op een trend dan het merk zelf of een modetijdschrift. Gebruikers van Social Media zetten alleen bijna nooit een volledige beschrijving van het mode artikel in hun post, of gebruiken hashtags die niets te maken hebben met het artikel. Om een voorbeeld te noemen; de hashtag #louisvuitton wordt veel gebruikt, maar in bijna 80% van de gevallen heeft de hashtag niets met het modehuis te maken.
Er is een software bedacht door Heuritech die ervoor zorgt dat bruikbare data opgehaald kan worden uit Social Media berichten. Deze software kan producten herkennen van een bepaald merk en kan analyseren wat er op de foto staat. Ook kan deze software zien wat populair is en hoe een bepaald artikel gecombineerd of gedragen wordt. De data die door het merk uit deze beeldanalyse gehaald wordt, kan het merk gebruiken om eventuele trends te voorspellen en zo de voorraad op gewenst niveau te houden.
De switch van productmarketing naar storytelling
De nieuwe consumentengeneratie, de zogenaamde millenials, is niet langer meer op zoek naar een relatie met een merk. Merken worden gebruikt om vriendenrelaties te verstevigen. Als merk moet je daarom een verhaal hebben, zodat klanten dit verhaal kunnen navertellen voor een positieve merkbeleving.
Alleen maar zenden is verleden tijd; tegenwoordig moet je luisteren naar je klanten en in de gaten houden wat er bijvoorbeeld gebeurt bij influencers. Daar een interactie mee aangaan zal zorgen voor meer publiciteit en een positieve merkbeleving. Tegenwoordig vraagt 82% van de mensen om een aanbeveling van vrienden of bekenden voordat ze iets kopen.