Hoe technologie het winkelen verandert

Wat is de invloed van technologie op de detailhandel? Deze vraag houdt experts, retailmanagers, maar ook klanten bezig. In de huidige tijd lijken mensen steeds vaker online te bestellen en minder winkels te bezoeken. Zorgt deze ontwikkeling er voor dat de grote concerns overleven en alle kleinschalige detailhandel ten onder gaat?

Hoe technologie het winkelen verandert
© Pixabay.com

Ervaring bieden

Fysieke winkels zullen door de technologie niet slechts een verkooppunt zijn. De online-shop is het nieuwe verkooppunt geworden van een merk. Zullen dan alle fysieke winkels verdwijnen? De ervaring wijst uit dat mensen nog steeds fysiek een beleving willen ervaren. Ze willen de producten voelen, zien, ruiken en horen. Zintuiglijke waarneming is en blijft belangrijk. De winkel wordt dan een ervaringsruimte met een paskamer. Winkels zullen steeds meer gaan inspelen op de beleving van producten en in het ontwerp zal meer en meer worden gelet op het prikkelen van de zintuiglijke waarneming.

Personalisatie

Internet zorgt ervoor dat klanten producten te zien krijgen, die volgens hun persoonlijke gegevens bij hen passen. Internet is ontzettend goed in het selecteren en analyseren van gebruikersgedrag. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller vinden wat ze nodig hebben. Waarschijnlijk zal de winkel een plek zijn waar klanten hun product kunnen passen en waar hun bestelde product op te halen zal zijn. Het personeel zal in de toekomst meer inzage krijgen in de persoonlijke gegevens van klanten. Doordat klanten een gebruikersprofiel hebben bij de webshop van een detailhandel, kan het personeel snel en eenvoudig scannen wat een klant wenst.

Razendsnel

De technologie maakt klanten lui. Des te hoger zijn de verwachtingen van een winkel. Mensen willen sneller worden bevredigd. Ze zijn op zoek naar snelle service omdat ze direct bevredigd willen worden. Het is daarom belangrijk dat er een duidelijke, snelle en overzichtelijke omgeving online wordt gecreëerd. Het ontwerp zal een steeds grotere rol gaan spelen, omdat mensen minder de tijd nemen om zich te verdiepen in een product. Een goed, aantrekkelijk ontwerp zal mensen in een seconde weten te overtuigen. Een slecht ontwerp zal in een seconde worden overgeslagen en is kansloos.

Hoe technologie het winkelen verander
© Pixabay.com

Augmented Reality

Er zijn al steeds meer webshops waarop een mogelijkheid is om een product door middel van augmented reality in huis te plaatsen. Op deze manier kan een klant in een oogopslag zien of het product geschikt is in zijn of haar omgeving. Ook kunnen mensen een kledingstuk door deze ontwikkeling kunnen aanpassen zonder dat ze het fysiek in huis hebben. Deze ontwikkeling zal een steeds grotere rol gaan spelen. Wellicht zullen mensen in de toekomst een fysieke winkel op deze manier vanuit huis kunnen bezoeken.

Inzet

Zullen fysieke winkels en kleine detailhandels verdwijnen? Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar er is een vereiste. De eigenaren en managers moeten open staan voor technologische ontwikkelingen. In de toekomst zal technologie een steeds grotere rol gaan spelen in het koopgedrag van mensen. Technologie kan er juist voor zorgen dat het verkoopproces vloeiender loopt dan ooit.