Zo manifesteert technologie zich in de beauty-industrie

De technologie ontwikkelt zich op allerlei vlakken in een zeer rap tempo. Een van de meest onderbelichte industrieën die wel degelijk sterk beïnvloed kan worden door de huidige stroomversnelling van de technologische ontwikkelingen, is de beauty-industrie. Maar hoe manifesteert technologie zich nu eigenlijk in deze ogenschijnlijk zeer menselijke en toch ook persoonlijke markt?

Zo manifesteert technologie zich in de beauty-industrie
© Pixabay.com

‘Beauty Dissolving Tech’

Een klassiek voorbeeld van de ‘beauty dissolving tech’, waarbij technologie tot beauty verweven wordt, komt van Planet Beyond. Planet Beyond is een bedrijf wat technologische items ontwerpt die zijn doorontwikkeld tot beauty accessoires. Zo ontwerpen zij bijvoorbeeld bluetooth earpods die zo’n design hebben dat ze tot een sieraad voor de oren worden gevormd. De earpods zijn verkrijgbaar in zilver, goud en metaal en er zijn vele accessoires aan te monteren. Een klassiek voorbeeld van de ‘beauty dissolving tech’-trend, waarbij technologie tot beauty verweven wordt en de verrobotisering van de mens menselijker en minder technisch doet ogen.

Interactieve kleding en make-up

Ying Goa is een designer uit Montreal die jurken ontwerpt die reageren op hun omgeving: een jurk verandert bijvoorbeeld van kleur afhankelijk van de kleuren die zich in de omgeving voordoen, een andere jurk licht weer op als iemand ernaar kijkt. Ook is er bijbehorende hoofdbedekking, wat het tegelijkertijd tot een beauty item maakt.

Dergelijke ontwikkelingen zouden zich kunnen manifesteren in de beauty-industrie door bijvoorbeeld een oogschaduw die oplicht wanneer je een donkere ruimte binnenloopt.

Ines Marzat is een make-up ontwerper die gebruik maakt van 3D. Marzat maakt gebruik van digitale filters voor gezichten, waarbij het hele gezicht wordt ingezet als basis voor make-up. Deze filters zijn te gebruiken op apps zoals Instagram en Snapchat, maar wat als dit in de toekomst ook in de realiteit mogelijk wordt?

Augmented reality technologie en make-up

Augmented reality is een relatief nieuwe technologie welke ervoor kan erin resulteren dat het niet meer nodig is om naar de winkel of salon te gaan voor een passend make-up advies. L’Oréal maakt hier bijvoorbeeld al gebruik van door middel van AR-schoonheidsadvies middels de app van het beauty merk NYX. Gebruikers van deze app konden een live online afspraak boeken met professionele make-up artists en konden de resultaten zien door middel van augmented reality. Deze service is te vergelijken met de ervaring van een klant wanneer deze een fysiek bezoekje brengt aan een salon of winkel en make-up wordt aangebracht en ‘getest’ met de klant. Zelf ervaren hoe augmented reality make-up advies eraan toe gaat? Download dan de app Modiface LIVE.

Zo manifesteert technologie zich in de beauty-industri
© Pixabay.com

Gepersonaliseerde cosmetica

L’Oréal lanceerde begin 2020 het apparaat ‘Perso’. Perso is een apparaat wat op maat gemaakte crèmes voor de huidverzorging kan creëren. Zij verwachten het apparaat in 2021 op de markt te kunnen brengen. Perso maakt gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten en doet dit in de volgende stappen:

1. Huidanalyse

De klant opent de app en neemt een foto met de camera van zijn/haar mobiele telefoon. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan de app de huidconditie van de klant analyseren

2. Omgeving

Na de huidanalyse maakt Perso gebruik van de locatie van de klant om omgevingsfactoren in kaart te brengen welke van invloed zijn op de huid van de klant. Dit kunnen factoren zijn zoals vochtigheid, temperatuur, het weer en de UV-index.

3. Productvoorkeur

Vervolgens kan de klant zijn of haar persoonlijke voorkeuren voor huidverzorging aangeven. Er kan ook een gewenste textuur of niveau van hydratatie worden ingevoerd om de formule verder aan te passen naar de vorm van een serum, dagcrème, nachtcrème of bijvoorbeeld oog crème.

Op basis van alle gegevens die hier verzameld zijn maakt de Perso een dosis crème die uit de dispenser van het apparaat naar voren komt.

Bovenstaande zaken zijn slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de technologische ontwikkelingen die zich op dit moment voordoen. Het is een enorm interessant jaar voor de beauty industrie op dit gebied en het dus ook zeker waard om dit actief te blijven volgen.